{ "title": "Kalamar Yemek Caiz Mi", "image": "https://www.kalamar.gen.tr/images/Kalamar-Yemek-Caiz-Mi-17.jpg", "date": "21.01.2024 11:47:36", "author": "irfan özen", "article": [ { "article": "
Kalamar Yemek Caiz Mi, konumuz olan kalamar yemek caiz mi? Sorusunun cevabını Kuranı Kerim ve İslam alimlerinin görüşlerine göre aşağıdaki satırlarda sunacağız. Yüce Allah Nahl suresi, 14'te mealen şöyle buyurur. 'Sizin taze et yemenizi isteyen ve denizi hizmetinize veren Allah'tır'

Kalamar Yemek Caiz mi?

Yine Maide suresi, 96. Ayet meali; “Denizde avlanmak ve onları yemek size helal kılındıki hem size hem de yolcu olanlarınıza faydalı olsun. \" denizlerin birer ilahi nimet deposu olduğunu ve insanların onlardan faydalanabileceğini ifade ediyor. Ayeti kerimelerinde, Cenabı Hak, belirli bir kısmını haramlaştırmadan ve diğer hayvanlar gibi kesme şartını koşmadan, bütün deniz hayvanlarının helal olduğunu bildirerek, kullarına kolaylık ve genişliği temin etmektedir. Hatta mümkün olduğu kadar hayvana eziyet vermekten kaçınılması şartıyla, onları yakalamak için insana her şeyi kullanabilme müsaadesini vermektedir.

Mezhep Alimlerinin Görüşleri: Bilindiği üzere, hayvanlar, yaşadıkları yerler bakımından kara ile deniz hayvanları olmak üzere iki kısma ayrılır. Karada yaşayan hayvanların hangilerinin yenilip, yenilemeyeceği fıkıh kitaplarında belirtilmiş ve ayrılmıştır. Denizde yaşayan hayvanların ise hangilerinin yenilmesinin helal, hangilerinin yenilmesinin haram olduğu konusundaysa mezhepler arasında farklı görüşler bulunur.
Yukarıda meallerini verdiğimiz ayeti kerimeden hareket eden Şafii, Maliki ve Hanbeli mezhebi alimlerinin görüşlerine göre, deniz hayvanlarının, yani sudan başka bir yerde yaşayamayan hayvanların tamamı, nerede bulunursa bulunsun ister balık şeklinde, isterse başka cins ve şekilde bulunsun, helaldir, yenebilir. Yine bu mezheplere göre, bu hayvanların adlarının farklı olması, diri ya da ölü olması; yakalayanın Müslüman veya gayri Müslim olması bu hükmü değiştirmez.

Maliki mezhebi hiçbir deniz hayvanını istisna görmezken, Hanbelî mezhebi yılan balığını habis saydığı için; Şafii mezhebi de yengeç, kurbağa ve timsah gibi hem denizde hem karada yaşayan hayvanların etinin yenilmesini haram sayar. Hanefi mezhebine göre ise denizde yaşayan ancak balık suretinde olmayan hayvanlarının etlerini yemek haramdır. Buna göre, daimî suda yaşayan, suda barınan hayvanlardan her çeşit balıketi yenilebilir. Kalkan balığı, yunus balığı, sazan balığı, yılan balığı bu hükümdendir. Fakat diğer su hayvanları caiz değildir. Istakoz, Midye, İstiridye ve yengeç gibi hayvanların yenilmesi helal olarak kabul edilmemekte, haram sayılmaktadır.

Bu hükme göre, midye, istiridye, kalamar gibi deniz hayvanları Şafii, Maliki ve Hanbelî mezheplerine göre yenilebilirken, Hanefi mezhebine göre yenilmemektedir. Hanefi mezhebinin haram saymasının nedeni, bu çeşit hayvanların gerek genel görünüşü gerekse yenen kısımları itibariyle hoş olmaması, çirkin ve pis sayılmasıdır. Hanefi mezhebine göre midye ile aynı hükme tabi olduğundan kalamarı yemenin caiz olmadığı anlaşılmaktadır.
" } ] }